Dag sport. Hallo plezier.

Sportief worden. Jarenlang stond het op mijn lijstje goede voornemens.  Maar eerlijk is eerlijk, sporten voor de lol? Daar snapte ik eigenlijk al die tijd niet zo veel van. Bij de gezelligheid van een teamsport kan ik me wel iets voorstellen. Maar rennen bijvoorbeeld? Hooguit om de trein te halen, wat mij betreft. Met bewondering en verbazing zag ik de afgelopen jaren de een na de ander verslingerd raken aan hardlopen.

Sporten is gezond natuurlijk. Als je het goed aanpakt. Maar het feit dat ik ’s avonds eigenlijk alleen met tegenzin van de bank kom voor iets met rennen en springen en hijgen, maakt dat het vooral een opgave en zelfopgelegde verplichting is. ’s Ochtends eerder opstaan, dus minder slapen… no way. Zijn er andere handige tijdstippen om sport in te plannen? Misschien wel. Ik weet best dat het goed voor mijn gezondheid zou zijn. Ik kan nog tientallen redenen bedenken waarom het verstandig zou zijn. Ik zie dat anderen er wel vrolijk van worden – waarom zou ik dat dan niet kunnen? En al die rationele overwegingen krijgen me zelden de sportschool of bootcamptraining in. Het zijn dingen die ik van mezelf moet. Vrije tijd is zoiets zeker niet voor mij.

Toch ben ik graag in beweging. Na een maand dag in dag uit intensief bezig zijn met yoga massage, heel veel kilometers te voet afleggen en veel tijd doorbrengen met gedisciplineerde muay thai boksers tijdens mijn reis naar Thailand, merk ik ook heel goed dat stilzitten ineens lastiger is. Mijn lichaam wil bezig zijn!

Acroyoga” las ik gelukkig ineens op het programma van festival Mag het licht aan. “Een mix van yoga, acrobatiek en thaise massage”. Tja, aangezien ik daar was met een andere yogaliefhebber en bovendien luchtacrobaat, was die keus snel gemaakt. Wij gingen vliegen!

Spannend was het, maar juist daardoor hebben we heel hard gelachen. Dus ook de tijd vloog. Zo simpel kan het zijn. Plezier hebben en in beweging zijn. Smaakt naar meer!

Tijd voor afscheid dus. Dag rationele focus op sport, gezondheid, conditie, verantwoord bezig zijn! Tot nooit. Fijn dat ik jullie kan doorstrepen op het lijstje dingen die ik eigenlijk van mezelf zou moeten doen en die ik steeds maar uitstel. Mijn timeful-habit ‘bewegen’ gaat vanaf nu vast minder vaak weggeswiped worden.

Hallo agenda-items-waar-ik-naar-uitkijk. Met vrienden tegen ’n squashballetje aanmeppen tijdens het bijkletsen, touwklimmen en andere hogere kunsten in een  workshop van Nienke Piena– die van de luchtacrobatiek dus- , en kanoënd op zoek naar bevers. Ineens is er flinke brok dingen-die-moeten-tijd in vrije tijd veranderd!

En het dag in dag uit bezig zijn met yoga massage wat ik zo mis, daarover volgende week meer (spannend!) nieuws…


Fotograaf: Gerard Woittiez. Trapeze-artiest op foto: Nienke Piena.

Een gedachte over “Dag sport. Hallo plezier.

  1. Wat leuk joh. Grappig dat het toch weer wat oplevert he. Ik zou het graag een keertje uitproberen. Wie weet als ze gaan uitbreiden deze kant op.
    Weetje ik heb “mijn” sport pas op mijn veertigste ontdekt.

    Like

Geef een reactie

